Blog Ga terug naar het overzicht
13 November 2015

Bijbellezen (2): Is jouw kind een woord- of beelddenker?

http://samenleesbijbel.nl/uploads/2015/11/Blog-SLB-370x222px-2.jpg

Bijbellezen. Het woord zegt het al: bij de Bijbel denken we aan lezen. Maar hoe spreek je ook kinderen aan die juist voorkeur hebben voor plaatjes en die denken in beelden? 

In dit blog: bijbellezen met kinderen die een voorkeur hebben voor woorden en taal én met kinderen die meer van afbeeldingen houden.

Samenlees_book_010415.indbLezen, praten, luisteren

Sommige kinderen zijn graag bezig met taal en woorden: ze houden van lezen, luisteren graag naar een verhaal en kunnen goed verwoorden wat ze bedoelen. Deze kinderen hebben een sterk ontwikkelde linguïstische intelligentie. Welke dieren komen er voor in de Bijbel? Wat is een psalm eigenlijk? En met wat voor boot reisde Paulus? In de Samenleesbijbel kunnen deze kinderen hun hart ophalen met de weetjes bij de bijbeltekst en de themapagina’s met extra informatie.

Kinderen met een voorkeur voor taal zullen ook graag doorpraten over de vragen die je bij elke stap vindt. Zelf een psalm schrijven, een verhaal aanvullen, of een gebed maken zijn opdrachten die hen extra aanspreken. Bovendien kunnen kinderen de Samenleesbijbel helemaal zelf lezen. Het is de Bijbel in Gewone Taal, een vertaling die zij goed begrijpen.

Leren en ontdekken door te kijken

Andere kinderen denken juist graag in beelden en kunnen daar goed mee werken. Zij zien dingen snel voor zich. Deze kinderen vinden bijvoorbeeld gemakkelijk de weg, maar kunnen ook goed tekenen. Zij hebben een sterk ontwikkelde ruimtelijke intelligentie.
Dieren, psalmen en boten: deze kinderen zien het graag voor zich. Dat gebeurt in de Samenleesbijbel volop. Met informatieve tekeningen, landkaartjes en foto’s wordt het in één oogopslag duidelijk waar het in de bijbeltekst over gaat. Zo leren deze kinderen met meer plezier en onthouden ze het beter. Dit is bijvoorbeeld een informatief plaatje van het kerkelijk jaar:Samenlees_book_010415.indb

In de Samenleesbijbel ontdekken deze kinderen de bijbelverhalen met opdrachten om te tekenen en te schilderen. Maar ook door een zoekplaat, doolhoven of het knutselen van een boot. Kijk maar:

Samenlees_book_010415.indb

En met de sfeervolle en kleurrijke bijbeltekeningen komt het bijbelverhaal voor hen nog meer tot leven. Dat zie je hier:
Samenlees_book_010415.indb

Hoe verschillend kinderen ook zijn, met de Samenleesbijbel kunnen zij met plezier en begrip in de Bijbel lezen. Voor ieder kind is er veel te genieten, leren, beleven en ontdekken. Met de Samenleesbijbel zie je meer!

Pedagoog en theoloog Maartien Hutter legt in een serie blogs uit hoe in de Samenleesbijbel rekening is gehouden met de verschillende voorkeuren van kinderen. Volgende keer een blog over de puzzelaars en de doeners onder onze kinderen.

Bekijk een filmpje over de Samenleesbijbel.
Tips over hoe je de Samenleesbijbel kunt gebruiken.
Bestel de Samenleesbijbel

Vond je dit interessant? Lees dan ook de andere blogs:

Bijbellezen (1): ‘Zijn we nou nóg niet klaar?!’ 
Bijbellezen (3): Doeners en puzzelaars
Bijbellezen (4): Nadenken over jezelf en je inleven in anderen
Bijbellezen (5): Natuur & muziek
Bijbellezen (6): In gesprek over de Bijbel en geloof