Blog Ga terug naar het overzicht
14 Januari 2016

Blogserie bijbellezen met kinderen: ‘Zijn we nou nóg niet klaar?!’

http://samenleesbijbel.nl/uploads/2015/11/201511-MH-leervoorkeuren-370x222px-37.jpg

Je hebt een moment gevonden om samen met je kinderen in de Bijbel lezen. Maar terwijl de een rustig luistert en na afloop ook nog wel even over de tekst wil praten, zie je de ander afdwalen. 

En de derde vraagt ongeduldig of het nou nóg niet afgelopen is… Hoe kan dat? En: kan het ook anders?

Kinderen zijn verschillend

Het ene kind leest graag en praat gemakkelijk over een verhaal. Maar het andere kind is een echte doener: hij of zij wil het liefst meteen aan de slag. En hoe een kind graag aan de slag gaat, dat kan ook nog erg verschillen. Ieder kind is anders.

In de Samenleesbijbel houden we rekening met die verschillende voorkeuren van kinderen. We lieten ons daarbij inspireren door de theorie van meervoudige intelligentie van de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. Hij onderscheidt negen soorten intelligentie. Ieder kind heeft diverse intelligenties, maar ontwikkelt ze in verschillende mate. En dat bepaalt zijn of haar voorkeur.

In de Samenleesbijbel …

… is er voor kinderen die van woorden en taal houden van alles te lezen over de Bijbel en veel om samen over te praten (linguïstische intelligentie).
… genieten kinderen met een voorkeur voor afbeeldingen van de mooie bijbeltekeningen, leren zij van de informatieve plaatjes en beleven zij plezier aan opdrachten waarbij ze tekenen of heel goed moeten kijken (ruimtelijke intelligentie).
… staan puzzels voor kinderen die graag rekenen (logisch-wiskundige intelligentie).
… vind je veertig nieuwe liedjes voor kinderen die van muziek houden (muzikale intelligentie).
… kunnen de echte doeners hun hart ophalen met spelletjes, knutselen en proefjes (lichamelijke-bewegingsintelligentie).
… staan opdrachten en vragen voor kinderen die graag samenwerken en zich goed kunnen inleven in anderen (interpersoonlijke intelligentie).
… spreken andere opdrachten en vragen juist kinderen aan die goed zijn in nadenken over zichzelf (intrapersoonlijke intelligentie).
… vind je ook opdrachten waarbij je met de natuur bezig bent en lekker naar buiten gaat (naturalistische intelligentie).
… staan vragen die kinderen de ruimte bieden om over het leven, geloof, God en Jezus na te denken en te praten (existentiële intelligentie).

Lees, kijk, doe en ontdek

Doordat de Samenleesbijbel aansluit bij de verschillende voorkeuren kan ieder kind de verhalen ontdekken op een manier die bij hem of haar past. Dat geeft plezier bij het lezen in de Bijbel. En als je kind leert op een manier die hem of haar goed ligt, steekt je kind er ook meer van op. De verhalen komen dicht bij kinderen en hun eigen leven. Zo ervaren kinderen dat de Bijbel ook hén iets te zeggen heeft.

De Samenleesbijbel draait de rollen om. Een moeder verzuchtte onlangs: we zijn nu wel heel lang bezig met de Bijbel. Zijn we nou nóg niet klaar?!

Pedagoog en theoloog Maartien Hutter legt in een serie wekelijkse blogs uit hoe in de Samenleesbijbel rekening is gehouden met de verschillende voorkeuren van kinderen. 

Interessant? Lees ook de volgende blogs:
Bijbellezen (2): Is jouw kind een woord- of beelddenker?
Bijbellezen (3): Doeners en puzzelaars
Bijbellezen (4): Nadenken over jezelf en je inleven in anderen
Bijbellezen (5): Natuur & muziek
Bijbellezen (6): In gesprek over de Bijbel en geloof

Direct de Samenleesbijbel bestellen? Klik hier